Πώς μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν στην πρόληψη του εκφοβισμού;

Ημερομηνία: 2015-01-08

Τα τελευταία χρόνια το φαινόμενο του εκφοβισμού συζητείται εκτενώς στο χώρο της εκπαίδευσης και της ψυχικής υγείας. Έχουν δημιουργηθεί διάφορα προγράμματα πρόληψης,   πολλά από τα οποία όμως εστιάζονται στο να μειώσουν ή να σταματήσουν τις βίαιες συμπεριφορές, επικεντρωμένα  στα συμπτώματα και όχι στην αντιμετώπιση των συνθηκών κάτω από τις οποίες ένα παιδί ή μια ομάδα παιδιών καταλήγει να εκφοβίζει. 


Ένας αποτελεσματικός τρόπος πρόληψης των εκφοβιστικών συμπεριφορών είναι να εργαστούμε μαζί με τα παιδιά ώστε εκείνα να χτίσουν πιο ασφαλείς σχέσεις με τον εαυτό τους και με τους άλλους. Αυτό μπορεί να συμβεί αν τα βοηθήσουμε να παίζουν συνεργατικά, να καλλιεργήσουμε την ενσυναίσθησή τους, τον σεβασμό για τους άλλους και την αποδοχή της διαφορετικότητας


Μικρές αλλαγές που φέρνουν μεγάλα αποτελέσματα


 

  • Ενημερωθείτε και ενημερώστε τα παιδιά σας για τον εκφοβισμό και για τις μορφές με τις οποίες εμφανίζεται. Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να σας αναφέρουν τέτοια περιστατικά όταν τα αντιληφθούν.
  • Βοηθήστε τα παιδιά να παρατηρούν τον εαυτό τους και τη συμπεριφορά τους, εκ των υστέρων. Τα παιδιά που κατανοούν τα συναισθήματα τους μπορούν να ελέγχουν καλύτερα τις αντιδράσεις τους.
  • Καλλιεργήστε την ενσυναίσθηση. Τα παιδιά που είναι σε θέση να κατανοούν τα συναισθήματα των άλλων, μπορούν να συμπαρασταθούν σε κάποιο παιδί που θυματοποιείται και να εμποδίσουν άλλα παιδιά από το να πληγώσουν κάποιο παιδί.
  • Εμπλέξτε τα παιδιά σε συζητήσεις που ενισχύουν την ενσυναίσθηση. Συζητήστε γιατί οι άνθρωποι έχουν διαφορετικές αρχές και πιστεύω, και τον αντίκτυπο που μπορεί να έχουν οι πράξεις μας στους άλλους.
  • Ενισχύστε την αυτοπεποίθηση των παιδιών και τη σχέση σας μαζί τους. Αφιερώστε τους χρόνο χωρίς περισπασμούς και μοιραστείτε μαζί τους χαρούμενες στιγμές σε παιχνίδι που έχουν επιλέξει τα ίδια.
  • Συμβάλετε στη δημιουργία μιας κοινότητας χωρίς αποκλεισμούς. Όταν τα παιδια παίζουν π.χ. στη  παιδική χαρά,  ενισχύστε τη συνεργασία και όχι την ανταγωνιστικότητα. Εντάξτε, στον βαθμό που είναι εφικτό,  όλα τα παιδιά στις δραστηριότητες ώστε να μην υπάρχει κοινωνικός αποκλεισμός. 
  • Διαβάστε στα παιδιά σας, σε τακτική βάση, καθώς το διάβασμα παρέχει μια διασκεδαστική και νοητικά διεγερτική εμπειρία. Ρωτήστε τα παιδιά για τους χαρακτήρες, ‘τι μπορεί να σκέφτονται;” , “τι μπορεί να νιώθουν;” Το διάβασμα ενισχύει την δυνατότητα του να μπαίνουμε στη θέση κάποιου άλλου και τη βελτίωση της ενσυναίσθησης.
  • Δώστε την ευκαιρία στα παιδιά να παίξουν. Το παιχνίδι αποτελεί τη βάση της υγιούς ανάπτυξης και της καλλιέργειας της ενσυναίσθησης. Τα παιδιά περνούν δυσανάλογα πολύ χρόνο σε δομημένες, κατευθυνόμενες από ενήλικες δραστηριότητες ή παραμένουν παθητικά μπροστά από οθόνες (κινητά τηλέφωνα, ταμπλέτες, υπολογιστές). Τα αυθόρμητα και δημιουργικά παιχνίδια, οι αυτοκατεθυνομενες δραστηριότητες που έχουν τα ίδια τα παιδιά επιλέξει και το παιχνίδι στη φύση είναι πάρα πολύ σημαντικά για την ανάπτυξη κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων. Μέσα από το παιχνίδι το παιδί μαθαίνει να περιμένει τη σειρά του,  να αντέχει το να χάνει, να διεκδικεί τη νίκη μέσα σε κανόνες που πολλές φορές μαζί με τα άλλα παιδιά θέτει, να εκτονώνει την έντασή του και να συνεργάζεται στο πλαίσιο μιας ομάδας.

 



επιστροφή




 
           © Paizontas 2013 | Designed by Manster | Developed by Anelixisoft